|
1 |
|
ISSN: | 1330-7665 |
Autor: | Peterlić, Ante |
Naslov: | Zreli nijemi film : 1920-e - vrhunac i kraj nijemoga filma |
Matična publikacija: | Hrvatski filmski ljetopis = The Croatian cinema chronicle / [Bruno Kragić (glavni urednik)]. - god. 13 (2007), br. 51; str. 12-28 |
Impresum: | Zagreb : Hrvatski filmski savez : Hrvatski državni arhiv - Hrvatska kinoteka : Hrvatsko društvo filmskih kritičara |
Napomena: | Tematski blok: Ante Peterlić (1936-2007). - Sažetak na URL-u: http://www.hfs.hr/hfs/ljetopis_detail.asp |
Sažetak: | Tekst je ulomak iz nezavršenog autorova rukopisa Povijesti filma koji će izaći kao knjiga Povijest filma: klasično razdoblje. Knjiga će obuhvatiti čitavu povijest nijemoga filma (počeci, slapstick, Griffith, europski avangardni film, itd.), potom zvučni film klasičnog razdoblja (plodno razvijan tijekom 1930-ih), kao i značajne proplamsaje modernističkog filmskog mišljenja u klasičnom razdoblju zvučnoga filma (Građanin Kane i drugi filmovi Orsona Wellesa). Razdoblje od kraja I. svjetskog rata do širenja zvučne tehnologije povjesničari tretiraju kao novo i izdvojeno razdoblje povijesti filma, u kojem se narativni i drugi dosezi nijemoga filma razvijaju do iznimne sofisticiranosti, produkcija je u rukama izrazito sposobnog i iskusnog kadra, a formira se i razrađen sustav zvijezda i žanrova. Riječ je o razdoblju zrelog nijemog filma, koja istodobno označava i vrhunac i kraj nijemoga filma, jer će zvučna tehnološka revolucija u razdoblju od 1927. do početka 1930. skoro potpuno istisnuti nijemi film, barem u industrijski razvijenijim zemljama. Autor objašnjava temeljne dosege nijemoga filma, posebnu pozornost posvećujući i utjecaju D. W. Griffitha, koji je de facto formirao klasični fabularni stil, ali ima velike zasluge i za razvitak asocijativnog filma, pa je jedan od njegovih baštinika i veliki Sergej Mihajlovič Ejzenštejn (a utjecao je i na Vsevoloda Pudovkina i druge autore). Objašnjavajući dihotomiju "iluzionističkog" (igranog, dokumentarnog) i "neiluzionističkog" (eksperimentalnog, radikalno modernističkog) nijemog filma, autor posebnu pozornost pridaje i filmovima Weimarske republike, iznimno razvijenoj njemačkoj filmskoj produkciji koja se mogla nositi s najboljim stranim kinematografijama, ako ne uvijek na filmskom tržištu, tada na planu umjetničkog uspjeha. Dakako, utjecaj weimarskog filma (Fritza Langa, Friedricha Wilhelma Murnaua i drugih velikana), napose filmskog ekspresionizma, osjeća se i u klasičnom zvučnom filmu, potom zvučnofilmskom modernizmu (npr. u stvaralaštvu njemačkog redatelja Wernera Herzoga), pa sve do tzv. postmodernističkog filma (npr. filmovi redatelja Tima Burtona i Ridleyja Scotta). No, uz priznate i poznate velikane, autor obrađuje i manje poznate autore i filmove tipične i značajne za sve struje tog razdoblja filmske povijesti (uz ekspresionizam i Kammerspielfilm, ulični film te filmove Nove stvarnosti, kao i dokumentarne filmove). Dakako, autor dotiče i značajan problem tržišne dominacije američkog filma, uspostavljene već u razdoblju nijemoga filma (a utvrđene s pomoću prevlasti zvučnoga filma), ističući pritom kako nije prihvatljivo odbacivati mogućnost umjetničke vrijednosti u komercijalno najisplativijoj kinematografiji jer se umjetnička vrijednost ne mjeri komercijalnim kriterijima. |
Ključne riječi: | nijemi film |
UDK: | 791.11"192" |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 25160 |
|
2 |
|
ISSN: | 0036-9543 |
Autor: | Knight, Arthur |
Naslov: | Silent screen, live sounds : a Symposium on music and silent film |
Matična publikacija: | Screen / editors John Caughie ... [et al.]. - Vol 34 (1993), no. 3; pp. 287-288 |
Impresum: | Oxford : Oxford University Press |
Napomena: | Tematski blok: Reports and debates |
Ključne riječi: | glazba - nijemi film |
UDK: | 78 : 791.43 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 17334 |
|
3 |
|
|
4 |
|
ISBN: | 0-85170-746-7 |
Autor(i): | Cherchi Usai, Paolo |
Naslov: | Silent cinema : an introduction / Paolo Cherchi Usai ; new preface by David Robinson ; preface to the first English edition by Kevin Brownlow |
Impresum: | London : BFI Publishing , 2000 |
Materijalni opis: | xix, 212 str. : ilustr., 20 tabli, djelomično u bojama ; 22 cm |
Jezik: | engleski |
Napomena: | Bibliografija. - Kazalo |
Ključne riječi: | nijemi film |
UDK: | 791.43 |
Signatura: | 791.43 CHE S |
Inventarni broj: | 05/205, 05/206 |
Vrsta građe: | knjiga |
Knjižnica: | Knjižnica Odsjeka za komparativnu književnost, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 7968 |
|
5 |
|
|
6 |
|
ISBN: | 0-520-08534-5 |
Autor(i): | Bowser, Eileen |
Naslov: | The transformation of cinema, 1907-1915 / Eileen Bowser |
Impresum: | Berkeley : University of California Press , 1994 |
Materijalni opis: | xii, 337 str. : ilustr. ; 26 cm |
Jezik: | engleski |
Nakladnička cjelina: | History of the American cinema ; v. 2 |
Napomena: | Prvo izd. : New York : Scribner ; Toronto : Collier Macmillan Canada ; New York : Maxwell Macmillan International, c1990. (History of the American cinema ; v. 2). - Str. [295]-300: Bibliografija. - Kazala |
Ključne riječi: | američka kinematografija * američki film -- nijemi film -- 1907-1915 * film -- SAD - 1907-1915 |
Sažetak: | 1. The Nickelodeon. -2. A game of freeze-out. -3. The recruiting statio of vice. -4. The films: alternate scenes. -5. General filmco and the pushcart peddlers. -6. Acting: the camera's closer view. -7. Brand names and stars. -8. Movie palaces. -9. Trademarks, titles, introductions. -10. Detours on the way to Hollywood. -11. The genre film. -12. The feature film. -13. The lid comes off. -14. Refiing the product. -15. Scene dissection, spectacle, film as art |
UDK: | 791.43(73)"1907/1915" |
Signatura: | 791.43 BOW T |
Inventarni broj: | 07/475 |
Vrsta građe: | knjiga |
Knjižnica: | Knjižnica Odsjeka za komparativnu književnost, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 9085 |
|
7 |
|
|
|
1
|
Upit: UncontrolledTerms_swish=(nijemi film ) |